Wednesday, July 1, 2015

Tips2 murah rezeki

Alhamdulillah....dah 5 tahun saya menjalankan online business secara kecil2 an dari rumah ...mcm2 yang saya lalui sepanjang 5 tahun berniaga dari rumah....berkat kecekalan ketabahan dan kekuatan yang Allah SWT kurniakan kepada saya ...di atas ujian2 yang telah saya lalui menyebabkan saya jadi 'bidan terjun' dalam bidang ni...sesuatu yang memang x pernah saya fikirkan.....saya x pernah terfikir pun untuk terjun dalam bidang masak memasak..deko mendeko ni....ye la...saya belajar dalam bidang lain....akhirnya saya terjun dalam bidang lain....Allah knows best kan!....

ok lah saya x nak coret panjang2...memandangkan ni masa tersepit nyambil2 saya bake cookies raya...tempahan customer tetap....di sini saya kongsikan tips2 menjemput rezeki yang selalu saya amalkan...alhamdulillah dengan izin Allah SWT ada ajer job untuk saya walaupun x seberapa....harus di ingat, rezeki Allah SWT yang bagi..bukan sebab kita pandai kita hebat..kita ada ilmu lebih dari orang lain....jangan angkuh dengan apa yang kita ada yang menyebabkan kita maju...semua tu adalah dengan keizinan Allah SWT....yang ni ramai kurang kesedaran.....kita ada ilmu dalam bidang perniagaan pun adalah dengan izin Allah SWT....jangan pandang rendah pada orang lain..

.baiklah antara tips2 menjemput rezeki yang boleh di amalkan oleh sahabat2 yang menjengah kat blog saya ni:-

1) Solat di awal waktu - kalau susah....cuba didik diri dalam masa seminggu....in shaa allah lepas tu senang jer nak solat di awal waktu...kalau lambat rasa bersalah...

2) Sedekahkan al fatihah untuk mak dan ayah samada mereka masih ada atau tidak setiap hari..doakan mak ayah...saya kehilangan arwah mak tahun lepas...bulan may..11/5/2014...arwah mak adalah kaki kanan saya...mak yang paling byk support keputusan saya untuk berniaga setelah saya kehilangan arwah anak saya pada 1/5/2010...so saya kehilangan dua insan yang tersayang pada bulan sama cuma tahun yang berbeza....doakan setiap hari...mana2 yang dah x der mak/abah..byk2 kan bersedekah untuk diorang...sesungguhnya melalui kita ajer dorang dapat semua tuh...sebab kita anak...

3) Sentiasa beristigfar dan berselawat ke atas Nabi Muhammad SAW...nak2 kalau tgh masak tuh...tgh gentel2 tepung ke..atau apa jer la...tgh bungkus membungkus ker...niat dalam hati..kita jual barang /makanan..biar sedap...customer bayar mahal2...saya selalu masak barang jualan saya sama mcm yang saya nak makan...saya x der kurangkan bahan2...bg saya biar customer puas hati...tp kalau x puas hati....sesungguhnya itulah kelemahan saya...saya cuma buat sehabis baik dan seikhlas mungkin...

4) Rajin bersedekah (JANGAN KEDEKUT!!!!!!) the more you give, the more you will get..the more you get..the more you have to give!..The power of giving....ini memang terbukti!!!..jangan tunggu kaya baru nak bersedekah..tp bersedekahlah kalau nak kaya.....trust me....wajibkan diri bersedekah setiap jumaat....sedekah kat masjid....sedekah pada anak2 yatim...sedekah apa aja...bagi kucing makan..burung makan...atau pada sesiapa sahaja...orang tua2 yang jual kerepek....golongan OKU...dengan niat IKHLAS kerana ALLAH SWT...in shaa allah....Allah SWT akan permudahkan setiap urusan perniagaan...

5) DOA - yang ni memang kena buat!..setiap lepas solat tu....dah habis baca ayat2 apa yang patut.....baca la surah yassin yang bermula dari " In nama amruhuiza....sampai ayat 'kun'..berhenti...dan mintaklah apa aja....dah habis...baru baca 'fayakun"....ini memang saya amalkan....boleh google ustaz kazim elias punya cara di youtube

6) Tawakal - bila kita dah usaha....doa....kita tawakkal....itu yang terbaik...bila buntu...bacalah ayat2 yang berkaitan dengan tawakal....mudah2an Allah SWT bukakan jalan2 yang sepatutnya dan terbaik...
ada beberapa doa lagi yang saya amalkan setiap kali lepas solat...contohnya ayat seribu dinar...ayat mudah membayar hutang...boleh cari doa2 ni and jadikan sebagai amalam setiap kali lepas solat

* *** Jangan berkira dengan customer...sebagai contoh, kalau ada extra2 order customer lain...bg jer pada customer yang order pada hari yang sama....saya yakin..mesti customer akan hepi..and they will come back to us!...tp kena hati2 juga...kadang2 ada yang amik kesempatan...yang tu sendiri mau ingat hehe....ok lah....selamat beramal yer....mudah2an perkongsian saya yang sangat sedikit ini memberi manfaat kepada yang singgah di blog saya....di sini saya lampirkan slide2 yang bisa membantu rakan2 yang berniaga untuk menjemput rezeki....slide ni pun saya jumpa juga....murah rezeki tangan2 yang buat slide nie









No comments:

Post a Comment